Review: Innuos en Aurender

Review Aurender N100C, Innuos Zenith MK3, Innuos PhoenixUSB en Aurender ACS10

Muziekservers Innuos en Aurender

In het digitale domein kan worden gekozen uit verschillende bronnen voor muziekweergave. Bekend zijn natuurlijk cd-spelers en netwerkspelers (ook wel streamers genoemd). Sommige muziekliefhebbers slaan hun muziek op een pc, laptop of NAS op. Deze laatsten zijn echter niet speciaal ontworpen voor muziek en dat heeft gevolgen voor de geluidskwaliteit en het gebruiksgemak. Sommige merken, zoals het Brits-Portugese Innuos en het Zuid-Koreaanse Aurender, maken daarom zogenaamde dedicated muziekservers. Tijd om er een aantal aan de tand te voelen.

Meerdere functionaliteiten

De hier geteste muziekservers hebben verschillende functies in zich: muziekserver, opslag en streamer. Bij de Zenith MK3 en de ACS10 komt daar nog een ripfaciliteit bij. Daarmee kunt u uw bestaande cd-collectie direct aan de opslag toevoegen. De apparaten zijn volledig op opslag en weergave van audio ingericht. Zo beschikken ze bijvoorbeeld over lineaire voedingen (de Innuos zelfs over meerdere) en is de montage van het opslagmedium zodanig dat trillingen worden geminimaliseerd. Ook hebben zowel Innuos als Aurender de USB-uitgang geoptimaliseerd voor een zo goed mogelijke overdracht van het audiosignaal. Al die verbeteringen zijn niet voor niets. Spoiler alert: in mijn oren klinkt muziek gespeeld vanaf de lokale opslag beter dan die gestreamd via Qobuz of Tidal.

Aurender ACS 10 tegenstander van de Innuos Zenith Mk3
Aurender ACS10

Weergave en muziek

De testopstelling bij The Hifi Studio is meer dan in orde: voor deze review staan de Paradigm Persona 3F luidsprekers klaar, samen met de Accuphase E-800 versterker, de Chord Hugo TT2 DAC en Audioquest bekabeling. Wellicht een beetje overkill in vergelijking met de prijzen van de muziekservers, maar deze set laat wel goed horen hoe de servers klinken. De gekozen muziek bestaat dit keer uit drie covers. Allereerst het nummer Practical Arrangement in een uitvoering van Branford Marsalis en Kurt Elling (album: Upward Spiral), daarna Baby, It’s Cold Outside door Lyle Lovett en Kat Edmonson (album: Release Me) en tot slot Man In The Mirror van Lari Basilio (album: Far More).

Accuphase E-800 met als bron de verschillende Aurender en Innuos producten
Accuphase E-800

Aurender N100C

Als eerste is de Aurender N100C aan de beurt. Deze beschikt over een HDD-opslag van 4TB en heeft een SSD van 120GB die als systeem- en cachegeheugen dient. Net als de andere hier geteste apparaten kan de N100C Qobuz en Tidal streamen. Een ripfunctie heeft de N100C niet. In de prachtige, halfbrede kast zit een scherp AMOLED-display, dat informatie over muzieknummer en tijd geeft. De bediening gaat via enkele knoppen op de voorkant van het apparaat, maar vooral via de Aurender Conductor App. Dit is een zeer geavanceerde app, die er prachtig uitziet. De integratie in de app van de eigen muziek op de harde schijf en die van de streamingabonnementen is voortreffelijk. De N100C is niet compatibel met Roon.

De Aurender N100C
Aurender N100C

Music maestro, please

De N100C weet wel raad met muziek. In het eerste nummer klinkt de saxofoon van Branford Marsalis met rust en autoriteit. De stem van Kurt Elling komt natuurlijk over, net als de piano in het intermezzo. De drums zijn duidelijk naar de zijkanten gemixt. Met de plaatsing en het stereobeeld zit het goed. Stil is ook echt stil in dit nummer. Toegegeven: hier helpt de rest van de testopstelling ook een handje mee. Dat geldt ook bij Baby, It’s Cold Outside. De bas drijft het nummer voort – strak en droog. Hier valt het brede stereobeeld op. Snel naar Man In The Mirror. Het technisch begaafde en ritmische gitaarspel van Lari Basilio werkt aanstekelijk en stilzitten is moeilijk bij dit nummer. Wat is het toch heerlijk om met een muziekserver snel door een muziekcollectie te kunnen gaan.

Lari Basilio

Om een goede en snelle vergelijking van de verschillende servers mogelijk te maken, besluit ik voor het vervolg een van de drie nummers te kiezen dat steeds zal worden gebruikt. Dat wordt Man In The Mirror. Lari Basilio is een Braziliaanse gitariste, die voor haar nieuwe album fantastische sessiemuzikanten heeft weten te strikken: drummer Vinnie Colaiuta, bassist Nathan East en toetsenist Gregg Phillinganes. Als kers op de taart neemt in dit nummer Siedah Garrett de lead vocals voor haar rekening. Zij is ook een van de originele componisten van het nummer.

Innuos Zenith MK3

De functionaliteiten van de Innuos Zenith MK3 zijn in vele opzichten vergelijkbaar met die van de N100C. Beiden zijn een muziekserver, beschikken over voldoende opslag (1TB SSD in het geval van de Zenith MK3) en kunnen Qobuz en Tidal streamen. De Zenith MK3 beschikt daarentegen wel over een ripfaciliteit en is compatibel met Roon. Dit laatste zorgt er voor dat bediening via de iPeng app niet nodig is. Net als Aurender gelooft Innuos sterk in USB als de digitale voorkeursuitgang. Het front van de Innuos ademt rust uit: er is geen display en dat is met de bediening via de app ook niet echt nodig.

Innuos Zenith Mk3 tegenstander van de verschillende Aurender producten
Innuos Zenith Mk3

Play it again, Sam

In vergelijking met de N100C valt op dat de Zenith MK3 meer en iets strakkere bas laat horen – een breder fundament. De bas van Nathan East is duidelijker en met meer definitie aanwezig. De vocalen worden mooi geplaatst en het stereobeeld is coherent. Al met al is de geluidskwaliteit van de Zenith MK3 kwalitatief vergelijkbaar met die van de N100C, maar in mijn oren is de Zenith MK3 in deze set te prefereren – hij klinkt een vleugje warmer. Horses for courses, zouden de Britten zeggen. De mogelijkheden (opslagcapaciteit, Roon, uiterlijk, etc.) en de match met de rest van de installatie zullen voor een groot deel bepalen waar de voorkeur van de gebruiker naar uit zal gaan.

Innuos PhoenixUSB Reclocker

Als volgende stap wordt de PhoenixUSB tussen de Zenith MK3 en de Chord DAC aangesloten. De reclocker zorgt ervoor dat de bits op het juiste moment worden verzonden. Een digitaal audiosignaal bestaat uit de enen en de nullen die samen de audio vormen en een elektrisch signaal waarmee de enen en de nullen worden getransporteerd. Dit elektrische signaal wordt door de Phoenix opnieuw opgebouwd en geoptimaliseerd. Als het transport beter wordt, dan komt dat de lading (de enen en de nullen) ten goede en daarmee ook de uiteindelijke geluidskwaliteit. Deze functie is ingebouwd in The Statement, het vlaggenschip van Innuos en is via de PhoenixUSB ook beschikbaar voor andere muziekservers of streamers die de beschikking hebben over een USB-uitgang.

Innuos PhoenixUSB wordt aangesloten op de Innuos en Aurender producten
Innuos PhoenixUSB

Innuos Zenith + PhoenixUSB = ZenithPlus

Met de toepassing van de PhoenixUSB wordt de muziekweergave van de Zenith MK3 naar een hoger niveau gebracht. En dat mag ook gezien de extra uitgave die moet worden gedaan. De instrumenten klinken losser van elkaar. De mate van detail neemt toe, net als de zeggingskracht van de stem van Siedah Garrett. Ook het stereobeeld wordt beter. De PhoenixUSB trekt de Zenith MK3 naar een hoger plan: alsof de Zenith MK3 een ZenithPlus wordt. Een mooie upgrade voor een Zenith MK3 eigenaar die de stap naar The Statement niet kan of wil maken.

Aurender ACS10

Het optellen van de prijs van de Zenith MK3 en de Phoenix brengt ons in de buurt van de Aurender ACS10. Net als de Zenith MK3 beschikt deze over een ripfaciliteit en kan deze Tidal en Qobuz streamen. De opslagcapaciteit van de ACS10 is indrukwekkend: naar keuze van de koper maar liefst 2 x 8TB of 2 x 12TB (in RAID1 configuratie wordt dit gehalveerd). Ook hier is het mogelijk om gebruik te maken van de Aurender Conductor App en is er nog een tweede app om de ACS10 in te stellen, onder meer voor de ripfaciliteiten. Aurender promoot deze muziekserver niet alleen als een standalone speler, maar ook als het hart van een uitgebreidere Aurender biotoop, als je bijvoorbeeld meerdere sets in huis hebt staan.

Runs in the family

Bij de ACS10 valt op dat de klankkleur in vergelijking met Innuos wat koeler is. Het laag klinkt bij de Aurender wat smeuïger en het stereobeeld is nog iets breder dan bij de Zenith MK3/Phoenix combinatie. De ACS10 klinkt zeer ritmisch. Duidelijk is dat de ACS10 en de N100C tot dezelfde familie behoren, waarbij de ACS10 op alle vlakken een duidelijke stap beter is dan de N100C. En dat hoort ook zo.

Innuos en Aurender combineren?

We kunnen het niet laten: als laatste stap wordt de Innuos PhoenixUSB reclocker tussen de Aurender ACS10 en de Chord DAC aangesloten. Die stap voldoet aan de verwachtingen: op alle fronten verbetert de klankkwaliteit. Het stereobeeld wordt een fractie kleiner maar daarmee tegelijkertijd ook realistischer. Bij de zang van Siedah Garrett hoor je beter dat ze haar klank voor een deel dankt aan het zingen door haar neus. Opmerkelijk wat deze combinatie aan detail laat horen.

Chord Hugo TT 2 Dac is aangesloten tussen de verschillende Innuos en Aurender producten
Chord Hugo TT 2

Conclusie Review Innuos vs Aurender

De geteste apparaten voldoen ieder aan de verwachtingen die je ervan mag hebben. Duurder is (hoe kan het ook anders bij gerenommeerde audiomerken) inderdaad beter. Maar niet getreurd: ieder van de apparaten biedt de luisteraar veel plezier, zowel in termen van geluidskwaliteit als in die van gebruiksgemak. En die helpen beiden bij het uiteindelijke doel: genieten van de muziek.

Apparatuur gebruikt in deze review: Paradigm Persona 3F, Accuphase E-800, Chord Hugo TT 2, Aurender N100C, Innuos Zenith MK3, Innuos PhoenixUSB Reclocker en Aurender ACS10.