Review: Naim XS3, ND5 en Monitor Audio Gold 200

De review over de Naim Nait XS 3 en de Naim ND5 XS 2 met de nieuwste toevoeging van Monitor Audio de Monitor Audio Gold 200 luidsprekers.

Much appreciated

Stilstand is achteruitgang, wordt wel eens gezegd. Dat geldt in zekere zin ook voor audioapparatuur, met name waar het gaat om digitale technologie. Ieder zichzelf respecterend audiomerk vernieuwt daarom periodiek zijn aanbod. Zo ook het Britse Naim.

Naim ND5 XS2

Naim heeft vorig jaar zijn lijn van losse netwerkspelers vernieuwd, waaronder de hier geteste ND5 XS2. De ND5 is een slanke verschijning, met slechts een USB-ingang, lampje en aan/uit-knop op de voorzijde van het apparaat. Inderdaad, geen scherm met informatie. Naim gaat ervan uit dat de speler met de vertrouwde Naim-app wordt bediend. Aan de achterzijde van het apparaat is het wat drukker: een digitale uitgang, 4 digitale ingangen en 2 sets analoge uitgangen. Met de 4 digitale ingangen fungeert de ND5 ook als een DA-converter voor andere apparaten. Daarnaast bevinden zich de bedrade ingang van de netwerkaansluiting en drie antennes voor draadloze verbindingen. De ND5 speelt alle muziek uit uw thuisnetwerk af en voegt daar nog internetradio, Tidal, Spotify en Chromecast aan toe. Hij kan bestanden aan met een resolutie tot 32bit/384kHz, is Roon compatibel en is daarmee als netwerkspeler helemaal van deze tijd.

De Naim ND5 XS 2 aangesloten op de Naim Nait XS 3 en de Monitor Audio Gold 200
Naim ND5 XS 2

Naim Nait XS3

Dit jaar heeft Naim een aantal vernieuwde geïntegreerde versterkers uitgebracht, waaronder de Nait XS3 (opvolger van de Nait XS2, niet te verwarren met de hier geteste ND5 XS2 netwerkspeler). De Nait XS3 versterker beschikt over een vermogen van 2 x 70 watt (bij 8 Ohm). Hij heeft 6 analoge ingangen, waaronder een ingang voor een platenspeler (ook dit laatste is weer helemaal van deze tijd). Geen digitale ingangen dus: daarvoor wordt een beroep gedaan op de ND5. De klasse-A hoofdtelefoonaansluiting en de optie om de voeding op te waarderen, maken de Nait XS3 compleet.

De Naim Nait XS 3 aangesloten op de Naim ND5 XS 2 en op de Monitor Audio Gold 200
Naim Nait XS 3

Naim App

Hoewel de Nait XS3 en de ND5 twee aparte apparaten zijn, brengt de Naim-app ze samen alsof ze een zijn. Naast de keuze voor de muziek op de ND5, kunt u via de app ook het volume en de bronkeuze van de Nait XS3 bedienen. Wel zo handig. Nog een (mogelijk) voordeel: door de bediening via de app kunnen de apparaten ook buiten het zicht in een gesloten kast worden geplaatst. Niet iedereen heeft graag een rack met losse componenten in de luisterruimte.

Naim audio logo

Monitor Audio Gold 200

Zonder luidsprekers geen geluid en voor deze test wordt gekozen voor de (eveneens Britse) Monitor Audio Gold 200. Dit is een vloerstaande 3-weg luidspreker met een bandtweeter. Monitor Audio heeft gekozen voor zogenaamde trickle-down-engineering en heeft technologie van zijn duurdere Platinum serie toegepast in de luidsprekerunits van de nieuwe Gold serie. De Gold 200 is net geen meter hoog en is afgewerkt met een leren bovenzijde en echthoutfineer van walnoot met pianolak. Een elegante verschijning.

Close up van de Monitor Audio Gold 200 aangesloten op de Naim Nait XS 3 met als bron de Naim ND5 XS 2
Monitor Audio Gold 200

Bekabeling

Het luisteren naar de set vindt plaats bij The Hifi Studio in Leiden. De bekabeling is van The Chord Company en daarmee is de luisteropstelling All British.

George Benson

Het eerste nummer is ‘long Come Tutu van George Benson en Al Jarreau (album: Givin’ It Up). Het nummer klinkt vertrouwd: de gitaar van George Benson komt helder door. Het stereobeeld is uitstekend. De combinatie van deze set en luidsprekers is een vleugje aan de warme kant (typisch Brits?). Toch is er geen gebrek aan transparantie in het midden en hoog door de combinatie van de bandtweeter en de snelle mid-speaker. Hoor ik daar Herbie Hancock op de achtergrond zachtjes mee scatten met zijn pianosolo? De drums en de bas klinken dynamisch en impactvol. Niet alleen door de goede muzikanten. Ook de Nait XS3 draagt zijn steentje aan de weergave bij. De snelheid waarmee de versterker zijn stroom levert is indrukwekkend. Dat komt de dynamiek ten goede.

Cory Wong

Door naar het tweede nummer, waarmee de snelheid van de set verder op de proef wordt gesteld. Cory Wong is een gitarist die ongetwijfeld geïnspireerd is door Prince of door The Time. Het nummer Work It Out (album: Cory Wong and The Green Screen Band) is geen audiofiele opname. Toch weet de Naim/MA-combinatie weet er wel raad mee. Niet al te braaf en dat past bij Naim. Een zeer dynamische weergave die het lastig maakt om stil te blijven zitten. De gitarist en de blazers geven het nummer een funky feel and sound mee. Als Maceo Parker nog een nieuwe begeleidingsband zoekt, dan kan hij bij Cory Wong terecht.

Lydia Ainsworth

Tot slot nog elektronische pop met Afterglow van Lydia Ainsworth (album: Darling Of The Afterglow). Ook hier weer het brede stereobeeld en een mooie plaatsing van de stemmen. Zeker, het nummer is goed opgenomen, maar de set van Naim en Monitor Audio maakt er een voortreffelijke weergave van. Solide en met overtuiging. Met voldoende geluidsdruk in het midden en laag. Hier helpen de dubbele woofers (per kant) van de luidsprekers.

Conclusie

Dynamisch en transparant met een vleugje warmte. Zo wordt in deze review de combinatie van Naim en Monitor Audio zich (in mijn oren) omschrijven. Voeg daar een breed stereobeeld aan toe en je hebt een set waarmee je urenlang heerlijk naar muziek kan luisteren. Met dank aan The Hifi Studio voor het samenstellen van de set en de goede koffie tijdens het luisteren. Of zoals de Britten zouden zeggen: much appreciated!

PM

Apparatuur gebruikt in deze review: Naim Nait XS3 versterker, Naim ND5 XS2 netwerkspeler en Monitor Audio Gold 200 luidsprekers.

De apparatuur in deze review staat luisterklaar opgesteld bij The Hifi Studio in Leiden. Neem contact op of kom langs, voor een auditie en goede koffie.