Review: Dynaudio Contour 20i, Heritage Special en Confidence 20

Goed – beter – best review Dynaudio Contour, Heritage Special en Confidence

U herkent dat vast wel: de meeste audiofabrikanten hebben een overzichtelijk aanbod. Verschillende series van componenten of luidsprekers, de volgende weer een stap beter dan de voorgaande. Logisch ook, zou je denken en dat is ook zo. Het schept orde, de keuze voor de klant wordt duidelijk en het maakt trickle-down-engineering voorspelbaar. Toch zijn er fabrikanten die bij tijd en wijle een onverwachte tussenstap maken. Luidsprekerbouwer Dynaudio is zo’n fabrikant. Wie kent niet de Special Editions van de Audience 52 of de Contour 1.3, en meer recent de Special Twenty-Five en de Special Forty. Op dit moment biedt Dynaudio in beperkte oplage de Heritage Special aan. Hoe verhoudt die zich tot zijn broertjes in de Contour en Confidence series? Lees het in de deze review!

Dynaudio luidsprekers

Je zou het misschien niet verwachten, maar Denemarken is een echt luidsprekerland. Uiteraard als thuisbasis van Dynaudio en andere bekende luidsprekermerken, en ook van verschillende fabrikanten van de luidsprekerunits, die op hun beurt weer vele andere merken van units voorzien. Dynaudio bouwt zijn eigen units en is een van de bekendere luidsprekermerken, zowel voor in de huiskamer als voor professionele toepassingen. Een breed aanbod, ook in actieve luidsprekers. De vergelijking zal plaatsvinden met de Contour 20i en de Confidence 20, beiden net als de Heritage Special een monitorluidspreker. Prijsmatig valt de Heritage Special er tussenin. Interessant dus om te kijken en te luisteren wat deze laatste als verbetering of verandering brengt. Alle drie bas-reflex en alle drie tweeweg ontwerpen – van dezelfde familie, maar lijken ze ook op elkaar?

Begeleidende set

The Hifi Studio heeft wederom een mooie set samengesteld om naar de luidsprekers te luisteren. De bron is de Aurender A10, een mooie en compacte muziekserver die (in deze uitvoering) over een ingebouwde DAC beschikt. Dat zorgt ervoor dat hij rechtstreeks op de versterker van dienst kan worden aangesloten: de nieuwe Accuphase E-280 geïntegreerde versterker. Net als zijn grotere broers een krachtige en compleet klinkende versterker, weer een stap beter dan zijn voorganger. Bijkomend voordeel is dat Dynaudio en Accuphase het klankmatig goed met elkaar kunnen vinden. De bekabeling is van Audioquest, net als het netfilter. Klaar om te luisteren dus, nu nog muziek.

Muziek

Als eerste zanger en gitarist Chris Stapleton met Death Row (album: From A Room – Volume One). Daarna volgt jazzpianiste Carla Bley met het nummer Life Goes On:Life Goes On (nee, geen typefout), van het album (u raadt het al) Life Goes On. Als derde nummer komt Bisso Baba van zanger en multi-instrumentalist Richard Bona voorbij (album: Reverence). Drie verschillende smaken, ieder met hun eigen uitdagingen voor de luidsprekers.

Contour 20i

Het eerste model dat we luisteren, is de Contour 20i. De eerste maar bepaald geen instapper. Dit is de één na hoogste serie van passieve luidsprekers bij Dynaudio. Een mooi afgewerkte, taps toelopende kast en connectoren van WBT. De Contour serie is recentelijk verbeterd. De ‘i’ in de typeaanduiding staat voor ‘improved’. De luidspreker heeft de nodige technologie uit de Confidence serie meegekregen: de tweeter is de nieuwe Esotar 2i, de woofer is vernieuwd en het filter is verbeterd, net als de demping. Dit ademt kwaliteit. Net als de geluidskwaliteit overigens: de Contour 20i klinkt als de spreekwoordelijke klok.

Als een klok

Chris Stapleton heeft een stem met een rauw randje en dat laten de Contour 20i’s goed horen. Het past ook helemaal bij dit nummer. Een breed stereobeeld en weinig instrumenten: alle ruimte voor de stem en de gitaar. In het tweede nummer doet de vleugel van Carla Bley een groot beroep op de weergave van de lage tonen door de luidsprekers. Niet superdiep, wel strak en met een goede basdefinitie laten de 20i’s zich van hun beste kant horen. De saxofoon hangt in de lucht en komt mooi los van de luidsprekers en van de andere instrumenten. Bij de aanslag op de snaren van de upright bass hoor je de impact en dynamiek die deze luidsprekers bieden. Bij de stem van Richard Bona komt een andere sterkte van de 20i’s goed naar voren: een transparante midden weergave, met een vleugje (maar niet te veel) warmte. Kortom, een heel complete weergave, met een goede balans tussen de verschillende frequenties.

Heritage Special

De Heritage Special is een bijzondere luidspreker. Vergeleken met de Contour en de Confidence oogt de Heritage een tikkeltje klassiek. Rechte vormen, een klassieke kast en keuze uit één uitvoering: echt walnootfineer. Wie echter denkt dat dit een ouderwetse luidspreker is, komt bedrogen uit. En gelukkig maar. De tweeter is de nieuwe Esotar3 (met een andere frontplaat), net als in de Confidence serie. De midwoofer unit komt uit de Evidence serie, die ooit de topserie van Dynaudio was. Tel daarbij op een prachtige kast, mooie WBT-connectoren en interne Van den Hul bedrading. Dan voel en zie je de bijzondere luidspreker die de Heritage is. Een echte Special Edition zoals Dynaudio die kan maken.

It’s hip to be square

Al dat moois doet de verwachtingen stijgen en de Heritage Special stelt niet teleur. Integendeel. Ondanks zijn iets kleinere afmetingen lijkt de Heritage meer bas weer te geven dan de Contour. En dan vooral meer basdefinitie. Ik heb niet het gevoel naar een monitorluidspreker te luisteren. Ook in de hoge tonen gaat de wereld verder open. De Heritage klinkt ruimtelijker, dieper en breder. Klankmatig lijkt zich een nieuwe kleur te openbaren: de Heritage klinkt zeer levendig en dynamisch. Niet dat de Contour dat niet is, maar het komt bij de Heritage meer naar voren. Daar waar de weergave bij de Contour zeer gebalanceerd is, zit er bij de Heritage wat meer joie de vivre in. Iets spannender. Kleurt af en toe buiten de lijntjes. Misschien wat minder passend voor sommige opnames of combinaties met versterkers, maar in de goede set ideaal voor bijvoorbeeld live opnames.

Confidence 20

Dan de Confidence 20 uit de huidige topserie van Dynaudio, met een iets ander ontwerp dan de Contour en de Heritage. Ook een tweeweg bas reflex, maar dan met de poort aan de onderkant, een ander intern kastontwerp en een uitstekend baffle front. Door de poort aan de onderkant is de bijbehorende Dynaudio luidsprekerstandaard een must. Een mooie must, dat wel. Net als de prachtige verschijning die de Confidence is. Ook hier weer een voortreffelijke afwerking, keuze uit verschillende uitvoeringen en een kwaliteitsgevoel. De tweeter is de Esotar3 (net als bij de Heritage) en met een Confidence midwoofer.

Family ties

Bij het luisteren naar de Confidence 20 is het gelijk duidelijk: de Confidence is klankmatig familie van de Contour serie. En dan beter in alles. Meer detail, meer rust, meer controle. Meer diepte en breedte. Vooral ook meer klankkleur, meer weergave van harmonischen. Meer dus, in de goede zin. Dat mag ook, gezien het verschil in prijs. De vleugel van Carla Bley klinkt nog rijker en natuurlijker, net als de gitaar van Chris Stapleton. Bij de aanslag op bassnaren klinkt niet alleen de aanslag gedetailleerder en dynamischer; ook de klank van de snaren zelf komt meer naar voren. Ook is er meer lucht tussen de verschillende instrumenten en stemmen. Ze zijn duidelijker van elkaar te onderscheiden en de plaatsing is zeer goed. Dit is een indrukwekkende luidspreker. Wie weet wat de Confidence 20 nog meer kan met een nog betere versterker als de Accuphase E-480 of wellicht zelfs de E-800.

Al het goede komt in drieën

Dan resteert de meest voor de hand liggende vraag: wie van de drie? Daar is helaas geen eenduidig antwoord op te geven. Het hangt af van het budget, van de muzikale voorkeuren en van de set waarop ze worden aangesloten. De gemene deler is dat iedere luidspreker voortreffelijk klinkt en goede waar voor zijn geld biedt. Oké, wat nu? De beste dan. Dat is zonder meer de Confidence 20. En de beste prijs-kwaliteitverhouding? Hmmm, dat is een persoonlijke kwestie… In mijn oren de Heritage Special, maar met een andere set thuis zou de Contour 20i zomaar een betere match kunnen zijn. Kortom, het beste antwoord is zelf gaan luisteren bij The Hifi Studio. Dat is toch onderdeel van het audio- en muziekplezier?

Apparatuur in deze review: Aurender A10 muziekserver, Accuphase E-280 geïntegreerde versterker, Dynaudio Contour 20i, Dynaudio Heritage Special, Dynaudio Confidence 20 luidsprekers en Audioquest bekabeling en netfilter.