Review: Cyrus i9-XR, Cyrus CDt-XR en Audio Physic Classic 25

What’s new

De Engelse audiofabrikant Cyrus staat al jaren bekend om zijn goede geluidskwaliteit en zijn apparatuur in halve standaardbreedte. Een herkenbare verschijning, met een brede keuze en upgrade-mogelijkheden. No-nonsense op z’n Brits. Ooit begonnen met de bekende Cyrus One versterker en daarna hun aanbod flink uitgebreid. Hun toplijn was tot voor kort de Signature serie. Cyrus heeft de afgelopen tijd besteed aan het vernieuwen van die toplijn, die nu de XR-serie wordt genoemd. Zowel aan de binnen- als de buitenzijde heeft Cyrus de nodige vernieuwingen doorgevoerd. Hoewel de XR serie nog niet compleet is, is het al wel mogelijk om naar de nieuwe geïntegreerde versterkers en cd-spelers uit deze lijn te gaan luisteren. Op dus naar The Hifi Studio voor de Review Cyrus i9-XR.

Cyrus i9-XR

De XR-serie kent twee geïntegreerde versterkers: de i7-XR en de i9-XR. Voor deze review wordt de sterkere i9-XR gekozen. Aan de buitenzijde valt op dat de i9-XR (net als de andere XR-componenten) een nieuwe, matzwarte afwerking heeft. Cyrus noemt dat ‘phantom black’. In mijn ogen een chique verschijning. Ook zichtbaar aan de buitenkant zijn de nieuwe, aanraakgevoelige selectietoetsen en het vernieuwde display. Het hoge-resolutie display toont nu meer informatie en is door de gebruiker aanpasbaar. Aan de achterzijde zitten alle aansluitingen, ook voor de optionele upgrade van een externe voeding: de Cyrus PSU-XR. Aan die achterzijde toont het aantal en soort aansluitingen de veelzijdigheid van de i9-XR. Snel over naar de binnenzijde.

What’s on the inside?

De i9-XR heeft een vermogen van 2×91 watt (bij 6 Ohm) en beschikt over vier analoge lijningangen en vijf digitale ingangen. Daarnaast heeft de versterker ook een ingang voor een platenspeler met een MM-element. Helemaal van deze tijd dus. De ingebouwde DAC-kaart kan sample rates tot 32-bits/784kHz en DSD 512 aan. Deze DAC-kaart is een doorontwikkeling van de QXR kaart en beschikt over 7 instelbare filters. Ook hier dus vernieuwing, zoals ook de voor- en eindversterker opnieuw zijn ontworpen. Met de i9-XR heb je zo de beschikking over een geavanceerde DAC, voor- en eindversterker ineen en dat alles in een compacte behuizing.

Cyrus CDt-XR

De XR-serie kent ook twee cd-spelers, de CDi-XR en de CDt-XR. De hier geteste CDt-XR is een cd-transport en heeft geen ingebouwde DAC. Met alleen digitale uitgangen doet hij een beroep op de DAC-kaart van de i9-XR. Dat betekent dat de ontwerpers van Cyrus zich bij de CDt-XR volledig konden richten op het cd-loopwerk, de afhandeling van het digitale signaal en de voeding daarvan. Dat is een beproefd concept bij Cyrus en leverde in het verleden zeer fraaie resultaten op. Als onderdeel van de XR-serie beschikt de CDt-XR uiteraard over de phantom black afwerking en de aanrakingsgevoelige toetsen. Aan de achterzijde een aansluiting voor de optionele PSU-XR voeding, dus ook hier is een (latere) upgrade mogelijk.

Audio Physic Classic 25

Goede componenten vragen om goede luidsprekers. In dit geval zijn dat de Classic 25 van het Duitse Audio Physic. Klassiek is de technologie van de Classic 25 allerminst. Hij oogt als een slanke 2-weg vloerstaander. Wat aan de buitenkant niet te zien is, is dat de woofer in deze 3-weg luidspreker is ingebouwd in de kast. Dat is iets wat deze luidspreker deelt met enkele bloedverwanten uit de duurdere Reference lijn van Audio Physic. Net als het Dual Basket Design (waarin de luidsprekerconus apart is opgehangen) en de vulling met keramisch foam (licht en sterk). De Classic 25 is aan de buitenzijde met glazen panelen bekleed en dat geeft hem een fraaie en solide uitstraling. Deze luidspreker is leverbaar in zes kleuren. Bij eerdere reviews toonde de combinatie van Cyrus en Audio Physic zich een goed huwelijk. Ben benieuwd of dat nu ook het geval is.

Testopstelling en muziek

The Hifi Studio heeft de apparatuur opgesteld, samen met de Innuos Zen mk3 die vandaag dienst doet als Qobuz streamer. De bekabeling is van Audioquest en Chord. Om de kwaliteit van de stream van Qobuz en van een cd goed te kunnen vergelijken, is het nodig om dezelfde opname te luisteren. Die opname wordt No Sanctuary Here van zanger en gitarist Chris Jones (album: Roadhouses & Automobiles). Zodra de audiochefs van The Hifi Studio dat horen, gaat er gelijk een belletje bij ze af: dat nummer hebben ze ook op vinyl. Dat geeft niet alleen de kans om de MM-voortrap van de i9-XR te testen. Het is ook een mogelijkheid om de verschillen in geluidskwaliteit tussen drie verschillende bronnen te proberen. Soms val je als reviewer dubbel met je neus in de boter.

E.A.T. B-Sharp

In no-time is er ook een zwarte E.A.T. B-Sharp platenspeler opgesteld. E.A.T. staat voor European Audio Team en is een Oostenrijkse fabrikant van platenspelers, toonarmen en buizenversterkers. Volop in het analoge domein dus. De B-Sharp is een snaaraangedreven speler met een zwevend chassis. De arm is van carbon en de headshell van aluminium. In die headshell huist een Ortofon 2M Blue element. Een goed MM element dat zijn strepen heeft verdiend. Het kan natuurlijk altijd beter, maar voor een faire vergelijking is dit een goede keuze. De aanpassing van het toerental gebeurt door de snaar met de hand te verleggen. De B-Sharp heeft verstelbare voetjes, zodat hij precies waterpas kan worden gezet. Hij is leverbaar in zwart of wit en komt met een platenklem en stofkap. Kortom, een zeer complete speler die al de nodige goede recensies in de wacht heeft gesleept.

Chris Jones – streamen

Als eerste is het nieuwste muziekformat aan de beurt: de Qobuz stream van de Innuos Zen mk3, via de USB-aansluiting op de i9-XR. De hummende mannenstemmen hangen tussen de luidsprekers, net als de gitaar van Chris Jones. Bij deze stream valt de frisse presentatie en het brede stereobeeld op. De gitaar van Chris komt levensecht over. Dat draagt bij aan het luisterplezier, net als het gemak van Qobuz. Tientallen miljoenen muzieknummers beschikbaar met een druk op een (virtuele) knop, zonder op te hoeven staan. Dat is pure luxe. Het raspende geluid aan het einde van het nummer (het plectrum over gedempte snaren) klinkt mooi.

Engels-Duitse combinatie

De mooie weergave van dit nummer ligt deels aan de goede opname daarvan (opgenomen en uitgebracht bij het Duitse Stockfisch label van Günter Pauler). Het andere deel van het compliment moet uitgaan naar de Cyrus en Audio Physic combinatie. De versterker en de luidsprekers blijken een goede match te zijn. De ingebouwde woofer van de Classic 25 geeft voldoende laag (niet te veel) en een goede basdefinitie. Dat draagt bij aan de transparante middenweergave, waarin gitaar en zang alle ruimte en diepte krijgen. De i9-XR levert voldoende stroom en dat leidt samen tot een gedetailleerde en dynamische weergave van de muziek. Een aanslag op de snaren hoor je niet alleen, die voel je ook. Geen moment raakt de combinatie buiten adem, integendeel.

Chris Jones – cd

Daarna is het aan de compact disc, van de CDt-XR naar de coaxiale ingang van de i9-XR. In vergelijking met de stream valt op dat de weergave van de cd iets dynamischer klinkt. Meer en bredere basdefinitie, meer diepte. Dat komt het hele geluidsbeeld ten goede. Het stereobeeld is iets minder breed – realistischer, in mijn oren. Het raspende geluid aan het einde van het nummer klinkt met meer detail. Dat de cd-speler meer informatie van de cd weet te halen dan uit de stream lijkt te komen (de Innuos is toch echt een goede netwerkspeler), zegt iets over de kwaliteit van de CDt-XR. Daarnaast laat de i9-XR een klankmatig verschil horen tussen de stream en de cd. Dat betekent dat de DAC-kaart van het analoge uitgangssignaal geen eenheidsworst maakt.

Chris Jones – vinyl

Tot slot wordt de E.A.T. platenspeler ingezet, aangesloten op de MM-ingang van de i9-XR. In vergelijking met de voorgaande bronnen valt op dat er meer details en meer harmonischen te horen zijn. De rasp aan het eind klinkt van de drie bronnen hier (in mijn oren) het meest natuurlijk. Het is niet alleen de E.A.T. die z’n best doet – ook de MM ingang maakt grote indruk. De algehele presentatie van de muziek is wat meer laid-back. Dat past wel bij de rust en tijd die komt kijken bij het gebruik van een platenspeler. Het luisterplezier zit ‘m daarmee niet alleen in de fijne klankkwaliteit van de Cyrus/E.A.T. combinatie. Een verkoper van tweedehands langspeelplaten hoorde ik eens zeggen: “hoe tastbaarder de geluidsdrager, hoe groter de muziekbeleving”. Gezien de brede en hernieuwde belangstelling voor vinyl lijkt dat voor alle generaties van muziekliefhebbers te gelden.

Een gelukkig huwelijk

Dit wordt een conclusie in twee delen. Eerst de apparatuur, daarna de muziekbeleving. Om met de apparatuur te beginnen: ook hier werkt het huwelijk tussen Cyrus en Audio Physic. De i9-XR toont zich een dynamische en complete versterker, die in het verbond met de Classic 25 luidsprekers de muziek op een levendige en krachtige wijze laat klinken. De ingebouwde DAC-kaart en de MM-ingang van de i9-XR zijn daarbij belangrijke pluspunten. Tel daarbij de voortreffelijke CDt-XR op en er staat een set voor jarenlang muziekplezier. Draait u graag vinyl? Dan is de E.A.T. B-Sharp platenspeler zeker een auditie waard.

The best of three worlds

En tot slot: welke van de drie muziekbronnen is de beste? Mijn antwoord is: dat hangt ervan af. Namelijk van de manier van muziek luisteren die op een bepaald moment het meest gewenst is. Gaat u voor gemak en een grote keuze? Gebruik een streamer. Maximale dynamiek? Kies voor de cd-speler. Tijd en rust voor een uitgebreide muziekbeleving? Zet een LP op. Met ieder van deze manieren is luisterplezier zeer goed mogelijk. En kunt u niet kiezen? Dan kiest u ze toch alle drie. Voor ieder moment een passende oplossing. Ook dat is een keuze. Eentje die zeer goed past bij de hier geteste audio set.

Apparatuur getest in deze review: Cyrus i9-XR geïntegreerde versterker, Cyrus CDt-XR cd-speler, E.A.T. B-Sharp platenspeler en Audio Physic Classic 25 luidsprekers. Bekabeling van Audioquest en Chord.