Review: Audio Physic Cardeas luidsprekers

Size matters

Doet de omvang van een luidspreker ertoe voor het volume of het klankbeeld daarvan? Natuurlijk, door natuurkundige wetten is een zeker kastvolume nodig voor de weergave van de lage tonen en daarmee van een compleet geluidsbeeld. Maar klinkt een grotere luidspreker ook groter dan een kleine? Er is maar een oplossing: luisteren. Gelukkig heeft The Hifi Studio de nieuwe topluidspreker van een bekende fabrikant staan.

Audio Physic Cardeas

De luidspreker waar deze review over gaat is de nieuwe Cardeas van de Duitse fabrikant Audio Physic. Al ruim 35 jaar ontwerpt en bouwt Audio Physic luidsprekers in het Duitse Brilon. Bepaald geen onbekende op dit gebied dus. Hun aanbod bestaat uit verschillende series zoals de Reference Line en de Classic Line. Uit de laatste serie zijn de Classic 8 en de Classic 25 onderwerp van The Hifi Studio Reviews geweest. Uit de Reference Line zijn de Tempo Plus, de Avanti 35 en de Midex voorbijgekomen. Stuk voor stuk luidsprekers die een lust voor oog en oor zijn. Dat doet iets met de verwachtingen van de Cardeas, de top van de Reference Line. Tijd om deze luidspreker eerst eens van wat dichterbij te bekijken.

De buitenkant

Om met de deur in huis te vallen: de Cardeas is geen kleine luidspreker. Hij is 128 cm hoog en weegt een indrukwekkende 63 kg per stuk. Je moet er wat voor doen om het vlaggenschip van een merk te zijn. Toch oogt hij niet massief. De strakke afwerking en de glazen panelen aan de buitenzijde dragen bij aan de relatief slanke indruk die hij maakt. Wat ook helpt zijn de vernieuwde VCF-voetjes waardoor de Cardeas lijkt te zweven. Deze voetjes zijn inmiddels aan hun vijfde generatie toe. De luidspreker is verkrijgbaar in 9 verschillende afwerkingen met glas of houtfineer. Zoals gebruikelijk bij Audio Physic is die afwerking prima in orde.

Audio Physic Cardeas
Audio Physic Cardeas in het Pearl White

De binnenkant

Ook de binnenkant is goed verzorgd. Veel van de door Audio Physic ontwikkelde technologieën zijn in de luidspreker verwerkt. De Cardeas is een vier-weg luidspreker. Anders dan je wellicht bij de eerste aanblik zou denken, zijn dat niet alleen de vier units aan de voorzijde. Binnenin de kast zijn nog twee 11-inch woofers gemonteerd. Ook het keramisch foam als dempingsmateriaal en de ophanging van de luidsprekerconussen in een spidervorm zijn hier toegepast. Tel daarbij ook de vernieuwde tweeter en de WBT-connectoren op. Bij de Cardeas is niets aan het toeval overgelaten – over alles is nagedacht. Hij maakt de kwaliteitsindruk die je van een luidspreker in deze klasse mag verwachten. Nu nog luisteren.

Testopstelling

Bij een luidspreker als de Cardeas hoort een testopstelling van vergelijkbare, bijzondere kwaliteit. The Hifi Studio heeft een mooie set samengesteld. Als bron wordt de Aurender ACS-10 netwerkspeler gebruikt. Het digitale signaal gaat via een Innuos PhoenixUSB reclocker naar de Chord Hugo M-Scaler en de Chord Hugo TT2 D/A-converter. Het analoge signaal gaat vervolgens naar een Accuphase E-800, de top van de geïntegreerde versterkers van Accuphase. De E-800 beschikt over een vermogen van 2×50 watt in klasse A, wat ruim voldoende is voor de Cardeas die een rendement van 89 dB heeft. De bekabeling in de set is van Audioquest en Chord.

This Is How It Feels

Als eerste komt Sophie Zelmani voorbij met This Is How It Feels (album: Sing And Dance). Onmiddellijk valt de ontspannen en natuurlijke weergave op. De muziek vloeit als het ware zonder beperking uit de luidsprekers. Zeker, de set waarmee wordt gespeeld draagt daaraan bij, maar de manier waarop de muziek moeiteloos wordt weergegeven is een voor een groot deel de verdienste van de Cardeas. Alle frequentiegebieden komen gebalanceerd aan bod. Daarbij valt met name het fluweelzachte middengebied op, wat bijvoorbeeld de stem van Sophie Zelmani prachtig doet uitkomen. Aan het laid back karakter van dit nummer wordt volledig recht gedaan.

Waiting in Vain

Dat de Cardeas ook dynamisch en breder kan klinken als het nodig is, blijkt bij Waiting in Vain van Dianne Reeves en Lalah Hathaway (album: Beautiful Life). Dat begint al bij de akoestische gitaar die subtiel maar duidelijk klinkt (dank u wel middengebied). Bij het samenspel tussen drums, bas en percussie komt het dynamische en ritmische karakter van dit nummer goed naar voren. Stilzitten? Geen sprake van. Ook de dubbele woofers weten goed maat te houden, zowel in volume als in snelheid. Tikje droog en strak. Volledige controle. Ben zeer benieuwd wat er nog meer uit de Cardeas te halen is, bijvoorbeeld met een losse voor- en eindcombinatie van Accuphase, die verhoudingsgewijs goed bij deze luidspreker zou passen.

You Make Me Feel So Young

Dat het ook intiem kan, blijkt bij You Make Me Feel So Young van Curtis Stigers en Cyrille Aimée (album: Hooray For Love). Doe je ogen dicht en met de eerste tonen van de ‘muted trumpet’ waan je je aanwezig in de nachtclub. De stemmen van Curtis en Cyrille trekken je verder het nummer in. Ook hier valt de gebalanceerde weergave op. Alles klinkt in de juiste verhouding. Breedte en diepte. Tussen stemmen en instrumenten. Zeer goed van elkaar te onderscheiden zonder analytisch te worden.

De Cardeas laat de muziek in zijn waarde. Een klein nummer blijft klein. Is het breder of groter, dan laat hij dat ook horen. Op geen moment maakt deze luidspreker de muziek groter of breder dan nodig is. Een grote luidspreker trekt dus niet per se een nummer uit proporties. Een fenomenaal midden en een zeer gebalanceerde weergave maken deze luidspreker tot een verplicht nummer voor audities in deze klasse. De Cardeas verdient het predicaat ‘top’ van de Audio Physic luidsprekers. Hij verdient het ook om op een voortreffelijke set geluisterd en vergeleken te worden. Een waarschuwing is wel op z’n plaats: luisteren naar de Cardeas kan leiden tot gelukzalige gevoelens, vergelijkingsdrang en upgraderitis…

Apparatuur gebruikt in deze review: Aurender ACS-10 netwerkspeler, Innuos PhoenixUSB reclocker, Chord Hugo M-Scaler, Chord Hugo TT2 D/A-converter, Accuphase E-800 geïntegreerde versterker en Audio Physic Cardeas luidsprekers. Bekabeling van Audioquest en Chord.

Audio Physic Cardeas